
Pojem „informační gramotnost“ popisuje soubor schopností, které jednotlivci umožňují získávat, hodnotit a používat informace. Informační gramotnost můžete považovat za ucelený systém dovedností, který čítá pět složek: identifikovat, najít, vyhodnotit, použít a potvrdit zdroje informací.
Informační gramotnost se utváří během celého života
Informační gramotnost je proces celoživotního učení, který začíná před příchodem na vysokou školu a dále se rozvíjí, jak osobnost jedince dozrává. I když je každá dovednost individuálně důležitá, pochopení toho, jak do sebe zapadají, je zásadní pro to, aby se člověk stal informačně gramotným člověkem.
Další důležitou dovedností je umět se zabavit a nepodléhat nudě – o to se skvěle postará Playamo casino, které svou nabídkou her předčí všechna očekávání.
Složky informační gramotnosti
Identifikovat + Nalézt + Vyhodnotit + Aplikovat + Potvrdit = Složky informační gramotnosti
Proč je důležitá informační gramotnost?
Každý den se setkáváme se stále větším a rozmanitějším množstvím informací prostřednictvím webu, hromadných sdělovacích prostředků a publikovaných prací. Informace najdeme v mnoha různých formátech z nekonečného množství zdrojů. Kvalita informací se mezi dostupnými možnostmi informací velmi liší.
Představte si běžné vyhledávání na internetu, díky kterému můžete získat jak aktuální a spolehlivé zdroje, ale i neobjektivní, zastaralé, zavádějící nebo falešné zdroje. Kromě toho je pravděpodobné, že online vyhledávání povede k více informacím, než je možné efektivně zpracovat. Právě kvůli velkému množství a rozmanitosti informací, které máme k dispozici, je důležité zvládnout kompetence v oblasti informační gramotnosti!
Informační gramotnost využijete na škole, v práci i osobním životě
Schopnosti informační gramotnosti jsou zásadní pro úspěch v osobním, profesním i akademickém životě. Na vysoké škole tyto dovednosti využíváte k tomu, abyste si vedli dobře na výzkumných pracích, projektech a prezentacích.
V práci se pravděpodobně setkáte se situacemi, kdy musíte pro logická rozhodnutí hledat nové informace.
V domácnosti neustále čelíte rozhodování o spotřebitelských problémech a vytváření názorů na sociální a politická témata. Každá situace vyžaduje zapojení do procesu informační gramotnosti.