
Neustále hledáme informace a informační gramotnost je soubor dovedností potřebných právě k efektivnímu hledání a využívání informací.
Za každých okolností potřebujeme dobré informace – přesné, spolehlivé, aktuální. Informace nám pomáhají činit závěry, uskutečňovat rozhodnutí a také efektivněji komunikovat.
Kvalitní a obsahově správné informace jsou také nezbytné pro výzkumné práce a zprávy. Ale najít takové informace je ve změti nekvalitních informačních zdrojů velmi obtížné.
Proč informační gramotnost?
Nejistá kvalita a rozšiřující se množství informací představují pro společnost velké výzvy. Pouhé množství informací samo o sobě nevytvoří informovanější občany bez doplňkového souboru schopností nezbytných pro efektivní využívání informací.
Informační gramotnost je důležitá ve všech oblastech života a po celý život:
– pro vzdělávání
– pro ekonomickou činnost a v zaměstnání
– pro občanskou účast
– pro zdraví a pohodu
Informačně gramotný jedinec je schopen:
– Určit rozsah potřebných informací
– Zajistit efektivní přístup k potřebným informacím
– Hodnotit informace a jejich zdroje kriticky.
– Začlenit vybrané informace do znalostní základny
– Efektivně využívat informace k dosažení konkrétního účelu
– Porozumět ekonomickým, právním a sociálním problémům kolem používání informací
– Přistupovat ke zdrojům informací eticky a legálně.
Kompetence v oblasti informační gramotnosti
Jaké dovednosti jsou zapotřebí z zisku věrohodných a pravdivých informací a jak se nenechat zmanipulovat informačními médii?
– Vyberte si vhodné vyhledávací nástroje a zdroje informací, které jsou věrohodné a ověřené
– Implementujte vyhledávací strategie k vyhledání informací
– Posuďte a porovnejte výsledky vyhledávání / nalezené informace
– Zaznamenávejte relevantní výsledky vyhledávání / nalezené informace
– Identifikujte / vytvořte kritéria hodnocení získaných informací
– Posuzujte získané informace ve srovnání se stávajícími znalostmi
– Použijte nové informace eticky a legálně: za užití citací a uvedení zdroje informací
– Přeneste znalosti získané z tohoto vyhledávání informací při budoucích úkolech, pracích atd.
Jak může vysoká škola své studenty vyučovat informační gramotnost?
Když se informační gramotnost vyučuje v kontextu studentských disciplín, studenti chápou důležitost informační gramotnosti a zdokonalují se v ní.
Vysoké školy a univerzity tím, že zajišťují, aby jednotlivci měli intelektuální schopnosti uvažování a kritického myšlení, a pomáhají jim budovat rámec pro učení, jak se učit, poskytují základ pro další růst po celou dobu jejich kariéry.
Zde je několik nápadů, jak do vzdělávacích kurzů začlenit informační gramotnost:
– vytvářet úkoly související s vyhledáváním kvalitních informací v knihovnách
– Kontaktovat studijní knihovnu a uspořádejte jednu nebo několik relací výuky v knihovně za využití dostupného informačního materiálu
– zahrnout odkazy na studijní knihovny do kurzu: zejména odkazy na výukové programy, výzkumné příručky nebo dokonce konkrétní informační databáze
– diskutovat o učebních nástrojích, vhodných pro zisk kvalitních a ověřených informací
– povzbuzovat studenty, aby při výuce i mimo ni zapojovali kritické myšlení a nic nebrali jako holý fakt, ale dohledávali si potřebné informace sami a z různých (převážně zahraničních) zdrojů