
Informační gramotnost ve vzdělávání
Základním cílem vzdělávání je rozvíjet studenty v jejich schopnosti učit se a kriticky myslet. Pro vysokoškolské vzdělání i celoživotní učení jsou dovednosti v oblasti informační gramotnosti naprosto zásadní.
Informační gramotnost pomáhá připravit studenty na budoucí pracovní místa a umožňuje studentům identifikovat a řešit problémy, ať již ve škole v rámci učebních úkolů, nebo v běžném životě během celé řady situací.
Informační gramotnost pro hospodářskou činnost
Informační gramotnost je klíčová jak pro představu o fungování organizací, tak pro rozvoj konkurenční výhody pro firmy a pro jednotlivá státní hospodářství v rámci globální znalostní ekonomiky.
Obchodní schopnosti jednotlivců musí být více „zaměřené na informace. Podle provedených studií pracovníci v průměru stráví každý týden 9,5 hodiny „hledáním informací“ a 9,6 hodiny „analýzou informací“.
Aby byly společnosti konkurenceschopné, musí se učit rychleji než jejich konkurenti. Firmy se učí shromažďováním informací a jejich využíváním k inovacím a generování nových produktů nebo procesů a služeb
Informační gramotnost pro občanskou účast
Informační gramotnost je nezbytná pro fungování občanské společnosti, do níž se mohou zapojit všichni lidé.
Demokratická účast vyžaduje aktivní vyhledávání informací ze strany voličů a občanů.
Schopnost občanů hodnotit, zpracovávat a opakovaně používat informace vede ke kreativním, inovativním nápadům a činům, které lidem pomáhají.
Informační gramotnost pro zdraví a celkovou pohodu
Informační gramotnost je klíčovým nástrojem pro rozvoj zdraví a celkové pohody všech lidí bez ohledu na pohlaví, rasu a národnost.
Pro profesionály je přístup k aktuálnímu výzkumu a osvědčeným postupům nezbytný pro poskytování kvalitních zdravotnických služeb.
Pro pacienty je schopnost najít, interpretovat a porozumět základním informacím o zdraví klíčem k informovanému rozhodování a volbám života zlepšujícím zdraví.